torsdag 25 december 2008

En minnesvärd Julotta

Under min uppväxt i Nässjö hade jag två kompisar som bodde i samma
hus. De var systrar och hette Elsie och Berit. De var några år äldre
än jag och var med i KFUM, där även unga kvinnor fick vara med. Jag
var för ung för KFUM, men jag skulle få följa med på en av KFUM
arrangerad vandring till julottan i Nässjö gamla kyrka, som låg en
halvmil norr om stan i den gamla Nässjöbyn. När järnvägen drogs fram
flyttade bebyggelsen till områdena närmast stationen, det som sedan
blev staden Nässjö.

Vi steg upp mitt i natten och pälsade på oss varma kläder, för ute
ven snöstormen. Nässjö ligger på det Småländska Höglandet och där kan
det bli väldigt kallt. Döm om vår förvåning när vi kom till
mötesplatsen och endst fann en person till där. De som organiserade
vandringen synts inte till. Vi väntade ett tag men började sedan
vandringen längs landsvägen i motvinden.

När vi äntligen kom fram till kyrkan var det så gott som fullsatt, men
några personer var kvar på parkeringsplatsen. Det var dom killarna som
hade tagit initiativ till julottevandringen. De tyckte det var så
dåligt väder, så de hade åkt bil.

För att alla skulle få sittplats i kyrkan hade en rad stolar ställts
framför första bänkraden och där fick vi plats. Framör oss var dörren
till sakristian lite på glänt. När alla resta sig och sjöng "När
juldagsmorgon glimmar", var det något som sprang ut genpom
dörrspringan och irrade yrvaket omkring. Det var en liten mus. Den
hade väl blivit störd i vintersömnen av orgelbruset och ljudet från
människorna. Vet inte om det var någon mer som såg den, innan den
skräckslagen sprang tillbaka in i sakristian.

Vandringen hem gick lite lättare. Då hade vi medvind och det började ljusna ute.



Dessa upplevelser skulle kunna bli underlag till en julbonad. Jag
tänker mig den vita kyrkan i mitten med ljuset som strålar ut från
fönstren. Till vänster några figurer som stretar fram i snöstormen med
den möka granskogen i bakgrunden. Till höger en dörr på glänt, en
svart tavla med psalmnummer i guld, ett levande ljus på väggen eller i
ett liet fönster, musen på golvet och eventuellt några silhuetter av
kykobesökare.

Du har säkert också några julminnen, som skulle kunna broderas på en julbonad?
undrar
Lillemor

Inga kommentarer: