måndag 15 mars 2010

Annikas mönster, del 1



Mönstren till Katja of Sweden kom till under 1972-1974. Katja och jag hade ett givande samarbete. Med inspiration från naturen arbetade jag i olika material. Flera skisser skar jag ut i linoleum t.ex."Gräset", "Fåglar","Renar". Akvarell och batik var andra tekniker. Ett exempel på hur Katja och jag komponerade tillsammans är mönstret "Groblad":över grobladens gröna matta föreslog hon små vita blommor och nyckelpigor. Det satte pricken över I ! Det var intressant att se tygerna tryckas på Alingsås Textiltryck i Sölvesborg . På MMT i Malmö syddes kläderna som Katja designat. Det gladde mej mycket att höra några av sömmerskorna säja till mej:"vi blir så glada av dina mönster!" Ett batikmönster som har fantasi- byggnader som små öar på havet är förbundna med varandra med broar . Broarna är en bild av kommunikation:kulturellt samarbete. Globalt. Batikmönstret från min målning är taget från den övre delen. På den nedre delen är en bild av Moder Jord som ammar sina fyra barn. De representerar människorna i nord, syd, öst, och väst: Jordens resurser räcker till oss alla om vi fördelar dem rättvist.--Tygerna är fotograferade av min son Per Blom. Skisser och tyger finns på Designarkivet i Nybro .De visas på Studiefrämjandet i Kristianstad t.o.m. 11 mars.
Degeberga den 9 mars Annika Blom.

Annikas mönster kommer att poppa upp här på Indigo lite då och då!

Inga kommentarer: