onsdag 14 december 2011

Upptäckten av Filurtiden 5

Men vad då, filurtid? Har ni inte kört talas om den? Det hade inte jag heller, men jag skall berätta hur jag upptäckte den. Jag bläddrade i en bok från 1800-talet om fossila fyndigheter och fann några intressanta teckningar av djur som klassificerats av dåtidens forskare som trilobiter från silurtiden, ca 400 millioner år gamla. Det slog mig att denna tolkning kanske inte kunde accepteras av alla. Hur många fossila och arkeologiska fynd har inte givit upphov till dispyter och omvärderingar. Så, hur kan en alternativ uppfattning ha sett ut? Jag började mitt arbete med att brodera bilder av dessa djur från silur efter bokens illustrationer men färgsatte dem efter eget tycke, eftersom det ju inte går att utröna vilken färg de hade.
Staurocephalus Murchisoni
Trinucleus Goldfussi
Deiphon Forbesi Foto Stig Lindbom Text: Lillemor Lindbom

Inga kommentarer: