söndag 6 april 2008

JAG - PR0GGRÖRELSEN - MILITÄRJACKAN

Under senare delen av 1960-talet spelade proggrörelsen en viss roll som en reaktion mot 60-talets musik som ansågs tam. Grupper som Träd, Gräs och Stenar; Hoola
Bandola, Kebnekaise m.fl.bildades och många av texterna var förankrade i 68-vänstern.

Olika attribut blev kännetecken för proggen och det uppstod ett ideologiskt mode med symboler i form av runda glasögon, långt hår, näbbstövlar och militärjackor! Hur kunde ett plagg som användes av militären bli en symbol för proggen? I mitt tycke onekligen en intressant "make-over"!


Själv rände jag som en tigerflicka efter villebrådet militärjacka och använde den flitigt! Jag kommer att tänka på en text ur "Psykofnatt visa"av författarinnan Tove Jansson; "jag ser och ser och vart jag ser,symbolerna blir fler och fler..."

Kul om någon därute i cyber-rymden har funderingar om
detta fenomen!
Gertrud Sundling

Inga kommentarer: