lördag 22 januari 2011

Annikas och Jannes Kalender

Samboparet konstnären Annika Blom och ekosofen Jan Danielson, Mitt i naturen, hade en hel del projekt tillsammans och ett av dem var Kalendern TOLKA VÄDRET I DE SVENSKA ÅRSTIDERNA

"Bilderna i denna almanacka är komponerade och målade av konstnären Annika Blom. Texterna är sammansatta av Jan Danielson. Här finns respektive månads tydor och tecken mer eller mindre dolda. Det krävs därför att man tittar noga på bilderna och studerar detaljerna för att rätt förstå innebörden. Sammantaget tonar en bild av ett försvinnande Sverige fram, med många märkesdagar för sådd och skörd, skötseln av husdjur och bruket av skogen. Men hur är det med vädertecknen - är de fortfarande giltiga? Pröva och se!"

Denna intressanta kalender får Indigo publicera med tillåtelse av Annika Blom. Som inspiration till att göra en egen kalender, t ex med broderier för varje månad.

EKOSOFENS VERKSTAD
"När vi lekte indianer och cowboys i barndomen var jag alltid indian. Och det har jag på sätt och vis fortsatt med. Jag har en stark känsla av "Den store Andens" närvaro i naturen, manifesterad i varje sten, varje grässtrå ...Vi människor är en del av en stor helhet, som vi bara ytligt och mekaniskt förstår. Detta är utmaningen att försöka levandegöra. Men - naturvetenskapen bildar alltid stommen i det jag har att berätta." Jan Danielson, Ekosof

Inga kommentarer: