torsdag 27 januari 2011

Liljevalchs Vårsalong

Där har jag fått med 2 broderier med vernissage i morgon 28 januari. Se www.liljevalchs.se

Den gudomliga geometrien

Den röda figuren är en översiktsplan över katedralen i Chartres och
den gröna gaveln en ritning för ett muslimskt gravkapell till en känd
imam. Jag upptäckte av en tillfällighet att deras proportioner och
former sammanföll i hög grad. Gravkapellet fick islams färg – grönt
och katedralen rött som Jesu blod. Katedralen i Chartres är känd för
sina fantastiska geometriska proportioner och islam bygger nästan all
sin konst på geometrien. Så vilken religion det än handlar om, har de
en gudomlig geometri gemensamt.

Den gudomliga ironien

Den fina skylten visar att här ligger det en kung begraven.
X Ray = f d kung. Han ligger i sin grav med en guldkrona på huvudet.
På graven växer det förgätmigej för att man inte ska glömma honom.
Det ironiska är, att trots allt detta har han inte längre någon makt –
Sum sine regio. Denna text är hämtad från Albert Pictors lyckohjul, ett
motiv som finns i flera av hans kyrkomålningar.

En ung man är på väg uppför hjulet och till honom hör texten: ”Jag
kommer att regera/få makt.” Överst på hjulet sitter en man som säger;
”Regio – Jag regerar/har makt”. En äldre man är på väg ner från
hjulet: ”Jag har regerat/haft makt.” Under hjulet ligger en död man
och hans textremsa lyder: ”Sum sine regio - Jag är utan makt.”

Inga kommentarer: