torsdag 9 februari 2012

EVAS NYA KREATIONER: ELISABETH I

Nu har Indigo fått några fler av Eva Ahlströms omtyckta kreationer att publicera. Se hennes tidigare här visade klädedräkter, sök på "Eva Ahlström"!
Så här skriver Eva: Efter balettdansöserna ville jag göra lite maffigare klänningar. Jag fastnade för drottning Elisabeth I av England från 1500-talet, vars dräkter är välkända. Jag lånade en film om Elisabeth I med Kate Blanchett i huvudrollen och satt en hel eftermiddag och stoppade filmen för att ta kort på de klänningar jag tyckte mest om. En bok om Elisabeths liv med många bilder gav mig också inspiration. Det gällde att överföra dessa gigantiska klänningar med uppbyggda kragar av ståltråd och egendomliga ställningar. Det var också en utmaning att hitta material som överensstämde någorlunda med originalet och gick att använda i denna lilla skala utan att bli för klumpigt. Det blev allt som allt fyra stycken olika kreationer.

Inga kommentarer: