fredag 13 mars 2009

Om Evas miniatyrmodeller

"Hur det började"

Det var efter ett samtal våren 2008 med min syster Birgitta, som jag började fundera på att göra en provdocka, i Barbiedockans storlek. Vi mindes hur roligt det var att sy små vuxen-kläder till en docka som hette Lilli och som verkligen var inspirationskälla för den amerikanska dam som gav upphov till Barbiedockan, vilken kom till Sverige i början på sextiotalet. Lilli-dockan hängde som prydnad i bakfönstret på Fars Studebaker. Efter mycket tjat fick vi den att sy kläder till. Vi var båda tidigt intresserade av kläder och mode och Birgitta, som var sju år äldre, var naturligtvis skickligast, men jag snörpte efter min förmåga och det var mycket lärorikt.

Efter många olika försök skapade jag en dockkropp i papier- maché, med underdel av en träplatta, monterat på en smal stång av metall, fastsatt i en dörrknopp som fot. Metoden har efterhand förfinats och efter det, kan jag koncentrera mig mer på konstruktionen av mönster till kläderna.

Till skillnad från när jag som liten gissade mig fram till hur man skulle sy, kan jag nu använda den kunskap jag förvärvat i mitt vuxna liv, genom utbildning och arbete inom textilvärlden. Jag har ritat ett grundmönster, som jag utgår ifrån, när jag skapar de olika modellerna.

Den första modellen sydde jag i form av en silverfärgad negligé, som är längre bak nästan som ett släp, med volang runt om. Provdockorna är ca 25 cm höga. Det var spännande att se om det fungerade att sy plaggen på maskin. Symaskinen har alltid varit mitt verktyg och det var förutsättningen för vidare utveckling, att detta fungerade. Mina händer har tagit stryk av alltför intensivt sömnadsarbete under åren, så att sy för hand, gör jag bara i nödfall. Jag har kommit på flera trick när det gäller att sy så här små plagg och jag märker att lösningen på eventuella sömnadstekniska problem kommer till mig efterhand.
Vad gäller modellerna, så kommer även inspirationen efterhand och just nu vet jag inte, vad som blir min nästa modell. Jag har hittills gjort kläder till bland annat historiska personer, balettdansöser och änglar.

Eva Ahlström

Snart kommer det spännande bilder!

PS! Den 9 mars fyllde Barbiedockan 50 år!

Inga kommentarer: