lördag 21 mars 2009

Rustning till Jeanne d'Arc



Jag har sedan många år av olika anledningar varit fascinerad av Jeanne d´Arc och därför kändes det naturligt att, efter en bild av en staty av henne som jag köpt i Katedralen i Reimes, avbilda hennes kläder. Enligt statyn bar hon brynja med rustning och ovanpå den en ”överklänning”, prydd med franska liljor. Efter att jag på olika sätt lekt med tanken på att göra en rustning, bestämde jag mig för brynja och” klänning”.

Jag hittade ett metalliknande garn, som jag med stickor avsedda att prova potatis med, endast ca en mm tjocka, stickade en brynja i rätstickning av. Modellen är med lång ärm och huva. Till den sydde jag den vadlånga ”klänningen” av guldfärgat tyg i siden-metall, broderat med franska liljor i silver. Runt midjan bär hon i en kedja ett svärd, som min man Kristian fick uppdraget att tillverka. Resultatet blev riktigt ståtligt.

Eva Ahlström

Inga kommentarer: