onsdag 25 mars 2009

Svansjön, del 1

För ett par år sedan såg Kristian och jag en föreställning av Svansjön, på den nya vackra operan i Köpenhamn. Hela balettföreställningen var så fantastiskt vacker, att jag kände mig uppfylld av detta i flera dagar. Detta vackra minne gav mig inspiration till, att nu försöka skapa dräkter ur Svansjön.



DANSÖS VIT ”ODETTE”
Jag började med den vita. Vitt siden till överdel och vitt tyll till kjol. Det blev många försök, innan jag var nöjd med mönstret, till detta figursydda korsettliv. Jag hade noga studerat bilderna från katalogen om Svansjön. ”Korsettlivet” består av sju mönsterdelar och snöras ihop mitt bak. Balettkjolen har mycket vidd och är rynkad mot korsettlivet. Ett pärlhalsband och en rad pärlor framtill fick bli extra dekoration.

Eva Ahlström

Inga kommentarer: