måndag 23 november 2009

Gertrud Sundling på Edsviks konsthall

Här skriver Gertrud Sundling om sina textila objekt som f.n.visas på en jurybedömd Höstsalong 21/11-6/12 2009 på Edsviks konsthall i Sollentuna. Edsvikens konsthall i Sollentuna har önskan om att vara en kulturell mötesplats för konst- och kulturintresserade. Konsthallen ligger i en kulturhistorisk miljö med Edsbergs slott i sin närhet. Man haräven sett det som en ära och utmaning att förvalta denna miljö.

Inför denna utställning skriver Konsthallen att "tydliga tendenser hos konstnärerna bland alsterna i år speglar samhällets nuvarande tillstånd som miljöfrågor,pandemier,ensamhet,världsekonomi mm.".

Historien om "Sex kassar och en bonad".

Det började så här...

Alla har vi våra förebilder och i min historia fanns många kvinnor som arbetade med textil. Min mormor Anna Lovisa, hade 7 flickor. De blev samtliga trogna sin hembygd och fanns således i min närhet. Moster Hildur och moster Nancy var båda sömmerskor och jag brukade som liten flicka samla ihop tygbitar som låg på golvet och lägga ihop dem till mönster. Jag kan idag se det som en början till mitt textila skapande men det uppfattade jag inte då. Det fick vila under många,många år. Jag var inte en flitig myra i skolslöjden. Åh nej! Tvärtom var det mycket svårt för mig att "sticka en babymössa ,sy en babyskjorta och sticka en babykofta". Mina alster blev visade i klassen som avskräckande exempel!

Men hur kom det sig, att jag med det utgångsläget började intressera mig för textil konst. Det avgörande var att min storasyster tog mig med vid utforskandet av konst överhuvudtaget och att vi började måla tillsammans. Måleriet förde med sig att jag vidgade min egen utveckling. Det "välsignade -60-talet" gjorde det möjligt för alla att utvecklas och att "ta del av..."!

En rad intressanta, "vilda" textilkonstnärer trädde fram och jag studerade dem intensivt. Allt var möjligt inom Det Fria Broderiet!!! Så även för mig som deltog i en samlingsutställning i Fritt Broderi år 1999 på Svenska Vävstolsmuseet i Glimåkra i Skåne. Det har fortsatt...


"Vad vill mina kassar och min bonad berätta".

Mitt konstverk på Edsvikens konsthall har jag gett titeln "Body Shopping 1 och 2". Bodyshopping 1 består av sex kassar i nylon; Bodyshopping 2 består av en bonad. Jag ser mina bilder som hörande till den sk konceptkonsten vilken till delar består av att belysa olika förhållanden i samhället idag! Kort sagt - att i konst uttrycka människors önskningar och behov inom det fria broderiets ram.

"Bodyshopping 1"

Kasse nr 1.
Bakgrunden till denna kasses utformning är den alltmer förekommande önskan hos såväl män som kvinnor att förändra sina kroppar. Efterfrågan är oändligt stor och det är liv eller död. Jag tänker då framförallt på unga kvinnor och män. "Vi håller inte måtten - vi får ändra på kroppen." Det är alltså det grundläggande motivet för människor att köpa förändring.

Gertrud Sundling

Inga kommentarer: