fredag 27 november 2009

Gertrud Sundling på Edsviks konsthall, del 2

"Bodyshopping 1" (forts)


Kasse nr 2.
Här vill jag visa en misslyckad bröstoperation. Jag påverkades av unga flickors bloggar på nätet där de berättade om misslyckade operationer som de får "dras med i hela sina liv. "Totalkvaddade" om man säger så.


Kasse nr 3.
Detta är en kvinna som har fått sin mun förstörd och jag tyckte då att Astrid Lindgrens "rumpenissar" visar på den här kvinnans sorgsenhet samtidigt som "voffor,voffor" mildrar sorgen.


Kasse nr 4.
Det här är en bild som förskräcker och den vill visa på den intimsfär som råder. Att operera om sitt könsorgan är, vid läsning av antal op., alls inte ovanligt och dessvärre är det många unga (enligt befintlig statistik) som väljer denna typ av operation. Såväl män som kvinnor. Men givetvis tänker jag inte på den grupp människor som byter kön på grund av djupt personliga skäl.


Kasse nr 5.
Här vill jag skildra mannens missnöje med sin kroppar och att "pitt" och "pity" framkallar ett och annat leende är absolut meningen!


Kasse nr 6.
Denna kasse vill visa på vilka oerhört stora summor pengar som är i omlopp. Det är en världshandel och den skrämmer!

"Bodyshopping 2"

Om texten.
Vad vi ser är en bonad sydd efter en äldre modell och med bibehållande av en text som i denna skepnad bryter totalt med den bild vi ser.Alls inte som de gamla bonaderna där man ofta skildrade ett önsketillstånd - något för människor att drömma sig bort till! Utanför den grå vardagstillvaron. Bonadernas texter var tillika starkt moralistiska och ibland med en religös anklang. De var krävande till sitt innehåll - vem orkade leva upp till dessa önsketillstånd?!?

Om bilden.
Bilden har en stark klang av ödslighet. Den föreställer 3 prostituerade kvinnor som i en stadsmiljö står och väntar på "torskarna" - och jag har då låtit fisken torsk symbolisera männen. Den är tydlig i sin enkelhet och en avsikt är även att låta garntrådarna hänga synliga, visa på en viss "vinglighet" i bilden och bryta budskap och bild mot varandra. Således att inte försköna motivet utan tvärtom. Där finns även en rosenbuske med synliga törnen och där har jag inte bara tänkt "det finns ingen ros utan törnen" utan avsikten är att symbolisera den allt annat än vackra handeln med människor.
-------------------------------------
Ja, här avslutar jag min berättelse. Om intresse finns är det alltså möjligt att se mina bilder "life" på Edsviks Konsthall i Sollentuna.

VÄLKOMNA SKALL NI VARA!
gertrud sundling (gertrud.sundling@telia.com)

Inga kommentarer: