lördag 21 november 2009

Kimonocollage

Här visar Kristian på skaparverkstaden Krikata sina tolkningar av kimonos som motiv i konsten







Några ord om mina kimonos.

Precis som Eva har jag också varit fascinerad den japanska klädedräkten, troligen p.g.a. den harmoniska formen, som inbjuder till lugn och stillhet. Jag tror det var efter att vi gjort ett besök på det Ost-asiatiska museet i Stockholm som jag blev inspirerad till att använda kimonoformen i mina alster.

Jag har alltid haft ett stort konstnärligt intresse och ända sedan skoltiden försökt mig på olika former av skapande, i början med pastell och olja.. När jag flyttade till Kristianstad för gott gick jag kurs i grafik, senare många år kurs i silversmide. Eva och jag har gått kurs i kroki och faktiskt också sidenmåleri. Kurserna har nog mest bidragit till att jag fått stor respekt för allt konstnärligt skapande och insett hur mycket som behövs av kunskap och talang för att bli riktigt bra.

När jag gick i pension fick jag tid till mer kontinuerligt skapande och jag började med att tillverka eget papper, som jag behandlade på mitt eget sätt genom att lägga in olika färgade band i pappersmassan, skära ut fönster i pappret och ersätta pappret med sidentyg. Det var då jag gjorde mina första kimonos.
(Fortsättning följer)

Kristian Ahlström

Inga kommentarer: